'Het zijn net mensen'

Communicatietraining

een training voor HR-professionals

over communiceren vanuit je hart

De afwijzingsmail vanuit recruitment, de uitnodiging voor het onboardingprogramma, de brief die iemand krijgt bij één jaar ziek zijn… Het zijn momenten die ertoe doen. Momenten die het verschil maken tussen verbinding, loyaliteit, betrokkenheid, of juist afstand, weerstand, desinteresse.

In deze korte maar impactvolle training leer ik HR-professionals schrijven. En niet alleen duidelijk en begrijpelijk schrijven (op B1-niveau), maar juist hoe je een tekst net dat extraatje geeft. Hoe je zorgt voor een glimlach op het gezicht van de lezer, zelfs als het om een lastige boodschap gaat. En het goede nieuws: iedereen kan het leren!

De menselijke organisatie

Naast het geven van schrijftrainingen ben ik altijd bezig met de ‘menselijke organisatie’. Hoe zorg je dat je als organisatie -ongeacht hoe groot je bent- toch warm en menselijk kunt zijn? Dat gaat verder dan alleen de mails en brieven natuurlijk. 

Wil je de hele employee journey, of we kunnen het ook gewoon medewerkersreis noemen, eens tegen het licht van ‘menselijkheid’ houden? Ik faciliteer dit proces graag!

Empathie, creativiteit en lef

'Menselijk schrijven'

Wat mij betreft zijn drie dingen relevant als het gaat om ‘menselijk schrijven’: 

In drie stappen naar een tekst die raakt

1. Ik ben ok, jij bent ok?

We onderzoeken vanuit welke posities je een tekst kunt schrijven en wat het effect van die verschillende posities is. Voor de kenners: dit gaat over de Transactionele Analyse. Het zijn soms kleine nuances die maken dat een tekst een hele andere toon krijgt, en dus een ander gevoel achterlaat bij de lezer.

Vergelijk het met de glimlach op je gezicht als je de telefoon opneemt. Die is ook voelbaar voor de andere kant van de lijn.

2. De meeste mensen deugen

We checken ook onze grondhouding, de manier waarop wij naar de wereld kijken. Geloof je dat de meeste mensen deugen en ga je dus uit van vertrouwen? Of verwacht je misschien toch ergens dat, als je (als organisatie) niet héél duidelijk bent over de regels en mogelijke consequenties bij het niet naleven daarvan, dat mensen dan de kantjes er vanaf gaan lopen? Dit is vooral belangrijk voor gevoelige onderwerpen zoals ziekteverzuim of bij het communiceren van bepaalde regels of richtlijnen (‘Klokken verplicht’).

We betrekken hierbij zowel jouw persoonlijke stijl als die van de organisatie: wat is het DNA van de organisatie? Is er een cultuur van vertrouwen en is het HR-beleid hier ook op gericht?

3. Geweldloze (of liever: verbindende) communicatie

Tot slot oefenen we met de vaardigheden die je nodig hebt om een tekst ‘verbindend’ te maken: empathie, creativiteit en lef. En het goede nieuws: die zijn te leren!

Direct aan de slag!

De deelnemers gaan na de workshop direct aan de slag om het geleerde toe te passen op een standaardbrief zoals die nu door HR verstuurd wordt. De organisatie heeft er dus direct profijt van! Na 10 dagen volgt een korte feedbacksessie waarin ik de herschreven teksten van feedback voorzie. Deelnemers ervaren dit als heel waardevol, leerzaam en leuk, ook om te zien wat collega’s bedacht hebben.

Meer weten? Of meteen boeken?

Stuur een mail naar info@saskiaportegies.nl of bel mij op 06 24 24 76 27

Energize your life

21 dagen elke dag 1 tip
Gebundeld in 1 download

21 Energize your life-tips. Voor jou. Voor jou als je al maanden thuis werkt, je collega’s mist, af en toe GEK wordt van nooit meer een momentje alleen thuis (🙋🏻‍♀️), of gewoon een beetje extra energie nodig hebt. 

21 kleine (en soms wat grotere) dingen die het leven nét even wat leuker maken. Mooier. Rijker. Dingen waardoor je hele leven verandert, zonder dat er feitelijk iets verandert ;-)

Ook ervaren? Laat hieronder je e-mail achter en je krijgt de tips in je mailbox.